מאיזה גיל לומדים אנגלית בישראל, ולמה זה אולי מאוחר מדי
שפה לומדים הכי טוב בגיל צעיר, וזה בדיוק מה שהופך את שאלת גיל ההתחלה לקריטית. אז מתי באמת מתחילים ללמוד אנגלית בבתי הספר בישראל, וכמה זה עוזר? הנתונים מספרים סיפור מורכב.
מכיתה ג', אחרי שינוי ב-2022
לפי חוזר המנכ"ל של משרד החינוך מפברואר 2022, אנגלית היא מקצוע חובה החל מכיתה ג' ועד סוף כיתה י"ב. זהו שינוי: עד אותו חוזר, אנגלית הוגדרה כמקצוע חובה רק מכיתה ד'. כלומר, ישראל הקדימה את גיל ההתחלה בשנה. בבית הספר היסודי לומדים בממוצע כ-4 שעות אנגלית בשבוע, ותוכנית הלימודים עודכנה ב-2019 כדי להתאים אותה לסטנדרט האירופי CEFR, המתבסס על ארבע מיומנויות: קריאה, כתיבה, האזנה ודיבור.
שעות אנגלית שבועיות לפי שלב
למה גיל ההתחלה חשוב כל כך
מחקרים רבים מראים שקל יותר לרכוש שפה שנייה בגיל צעיר: ילדים נמצאים בשלב מוקדם של התפתחות השפה, פתוחים יותר לקלוט צלילים, מבטא ותקשורת. בהרבה מדינות מתחילים ללמד שפה זרה כבר בכיתות הראשונות של בית הספר היסודי, ולכן התחלה בכיתה ג' נחשבת מאוחרת יחסית. הקדמת ההתחלה לכיתה ג' היא צעד בכיוון הנכון, אבל השאלה האמיתית היא מה קורה בהמשך.
ההתחלה מוקדמת, אבל התוצאה עדיין חלשה
כאן מגיע הממצא המטריד של מבקר המדינה. למרות התוכנית הלאומית לקידום האנגלית (2017) והקדמת גיל ההתחלה, רמת הבוגרים עדיין נמוכה. בבחינות המיון לאוניברסיטה, מבין בוגרי חמש יחידות אנגלית, רק 30% הגיעו לרמת "פטור" בשנת 2022, ירידה לעומת 36% בשנת 2015. בפועל, 70% מבוגרי חמש היחידות, הרמה הגבוהה ביותר, נדרשים לקורסי השלמה באנגלית.
בוגרי 5 יחידות שהגיעו לרמת "פטור" בבחינת המיון
מה זה אומר
המסקנה אינה שגיל ההתחלה לא משנה, אלא ההפך: בסיס מוקדם וחזק חשוב במיוחד כי קשה להשלים פערים בשפה בגיל מבוגר. אבל התחלה מוקדמת לבדה אינה מספיקה אם איכות ההוראה והדגש על דיבור אינם מספקים, וזה בדיוק הפער בין קריאה לדיבור שזיהינו. ככל שמתחילים מוקדם יותר ומתרגלים נכון, כך הסיכוי להגיע לשליטה אמיתית גבוה יותר.